Gemeente trouwen gemeentehuis

Gemeentehuis

Trouwen en de gemeente

Stellen die van plan zijn te gaan trouwen of die een geregistreerd partnerschap willen aangaan, kunnen met een elektronische melding van hun plannen aan de gemeente kenbaar maken waar ze willen trouwen.

Verzamel de benodigde stukken voor huwelijksaangifte, een afschrift van de geboorteakte, een uittreksel persoonsgegevens. De aangifte is een jaar geldig; het huwelijk mag niet plaatsvinden voor de veertiende dag na de datum van aangifte.Maximaal een jaar van te voren de datum voor het huwelijk reserveren bij de burgerlijke stand.

Bij de huwelijksvoltrekking moeten minimaal 2 en mogen maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. De getuigen moeten meerderjarig zijn (18 jaar en ouder).
Van de getuigen zijn de persoongegevens nodig.
Ter verificatie van de gegevens dient van iedere getuige een kopie van het paspoort of een Europese ID-kaart te worden ingeleverd.

Zowel de vrouw als de man mogen na het huwelijk de achternaam van de partner gebruiken.
Voor het gebruik van de achternaam van de partner zijn drie mogelijkheden:

· Eigen naam gevolgd door de naam van de partner
· Naam van de partner
· Naam partner gevolgd door de eigen naam

Het gaat hier om het gebruik van de achternaam in het dagelijks verkeer. De officiële naam die iemand heeft verandert hierdoor niet.Als je de naam van je partner gaat gebruiken dient er een Verklaring Naamgebruik te worden getekend. Dit wordt aan jullie voorgelegd tijdens de huwelijksaangifte. 
Voor verdere informatie neem kontact op met de afdeling burgerzaken.