indeling trouwdag

De planning en indeling van je trouwdag is vaak al een hele klus, laat staan de andere voorbereidingen die je al achter de rug hebt. Maar de indeling op je trouwdag is zo belangrijk! Denk goed na over de tijdsindeling, je wilt niet dat je gasten uren lang verloren rondlopen omdat er een gat is tussen de ceremonie en het feest. Hoe ziet een trouwdag eruit? We geven je een idee, maar alles hangt af van het tijdstip van trouwen.



De opvulling tussen ceremonie en feest/receptie

Stel jullie trouwen om 11.30 op het gemeentehuis met aansluitend een kerkdienst, of geen.  De gasten zijn dan al enkele uurtjes van huis, en tegen die tijd is het ruim 13.00 a 13.30. Voorzie de gasten dat van een hapje en een drankje, en vergeet jezelf niet! Jullie zullen zelf nadien aan jullie fotoreportage beginnen. Wat ga je intussen met de gasten doen? Laat je ze aan hun lot over of heb je iets georganiseerd? Wat ik hier mee wil zeggen is dat je met de planning goed over de tijden na moet denken, en niet klakkeloos in de vroege morgen moet reserveren op het gemeentehuis. Gelukkig kun je in Nederland op iedere gewenste locatie elkaar het jawoord geven, en kun je een eigen BABS inhuren. Zo ben je niet alleen afhankelijk van het gemeentehuis met bepaalde tijden. Misschien ben je ietsje duurder uit, maar je gasten een hele dag voorzien van eten en drinken en vermaak kost ook geld. Plus je hebt het vervoer van gemeente naar locatie niet meer nodig.



Een idee voor de tijd tussen ceremonie en feest

Het beste idee is trouw niet te vroeg, probeer je ceremonie in de namiddag te plannen, denk aan 13.00 of 13.30. Na de ceremonie ga je naar de feestlocatie, of als je een eigen trouwlocatie hebt kun daar een toast uitbrengen, en eventueel de bruidstaart aansnijden. De gasten kunnen zich dan enkele uurtjes gezellig mengen, en jullie hebben de tijd om foto’s te maken. Voorzie de gasten van een hapje en drankje, je kunt op de locatie wat spelletjes neerzetten, eventueel al  een fotohokje huren, en je kunt je gasten zelfs voorzien van een karaoke uurtje of twee. Zo hebben jullie de tijd voor je fotoreportage, en zullen de gasten zich niet snel vervelen.

Denk aan de uitnodigingen

Bij het schrijven van de uitnodigingen vergeet niet te vermelden aan de gasten waarvoor ze uitgenodigd zijn, er is vaak verwarring bij gasten. Tot tegenstelling in ons buurlandje België daar is het vanzelfsprekend dat de gasten na de ceremonie meegaan naar een receptie voor een hapje en een drankje. Ook is het vanzelfsprekend als je uitgenodigd word op een trouwfeest in België dat je bij het diner bent. In Nederland is dit allemaal net iets anders. Daar kunnen de gasten naar de ceremonie komen, en in de tussentijd naar huis gaan, en in de avond om 20.00 weer terug komen. In Nederland spreekt men ook van dag-gasten, die zullen de hele dag aanwezig zijn, en deel uitmaken van het diner. Dus laat je gasten weten waarvoor ze uitgenodigd zijn! Onlangs was er op een forum een bruiloftsgast die een uitnodiging had gekregen waarop stond. Wij trouwen om 14.00 in…. Ons feest begint om 20.00 in….. Toen de dag gasten spraken dat ze naar het partycentrum gingen voor de borrel en diner, ging de gast ook mee. De ceremoniemeester moest toen uitleggen dat het alleen voor de dag gasten was. De gast had 2 opties, zich zien te vermaken in het dorp, of 80 kilometer terug naar huis rijden.

Hoe je trouwdag in te delen

De dag indeling van je trouwdag
Hoe deel je een trouwdag in? dit is een voorbeeld, je kan de tijd natuurlijk iets vervroegen of verlaten.

8.00 opstaan neem op je gemak een ontbijt

9.00 douchen aankleden.

10.00 afspraak met de kapper voor de bruidsmake-up en bruidskapsel

12.00 een kleine lunch. De ceremoniemeester arriveert, en neemt alles met je door.

13.00 Dag gasten arriveren bij het ouderlijk huis, intussen ga jij je trouwjurk aandoen.

13.30 De bruidegom arriveert met de trouwauto en het bruidsboeket, en de trouwringen.

14.00 de bruid is aangekleed en mag zich tonen.

14.30 op weg naar het stadhuis, of trouwlocatie ( Ga hierbij uit van een dienst van 45 minuten. Neem 15 min extra voor enkele felicitaties van mensen die niet meegaan naar feestlocatie.

15.30 De gasten gaan naar de feestlocatie voor een kop koffie, of een drankje, jullie gaan verder met de trouwreportage.

16.45 a 17.00 Het bruidspaar komt ook aan op de feestlocatie, en er wordt een toast uitgebracht, even een drankje en wat bijkletsen, nu kunnen jullie aan het diner.

18.00 Diner.

19.30 nog even snel wat opfrissen,  bruidsmake-up bijwerken tanden poetsen, voor dat de avondgasten arriveren.

20.00 de avondgasten komen binnen, en het feest mag gaan beginnen.

24.00 of 1.00 einde van het feest. Jullie hebben een goede nachtrust verdient.

Natuurlijk kun je dit wat opschuiven qua tijden, maar meestal is het echt plannen, en van te voren goed indelen. En niet denken, ach we hebben lekker tijd over.

Denk ook niet ik wil dat mijn trouwdag zo lang mogelijk duurt. Vergeet niet dat het een vermoeiende dag is, en je al vanaf de vroege uurtjes bezig bent.